15min leidis uue viisi reklaamiblokeerijatega võitlemiseks ja sai häid tulemusi

29.08.2016

Maikuus üllatas uudisteportaali 15min juht Tomas Balžekas Leedu pealinna Vilniusse internetikonverentsile kogunenud inimesi uudisega. Balžekas oli laval koos konkurendi Delfi juhi Vytautas Benokraitisega. Ta andis teada, et kuu aja jooksul käivitab 15min uue kava reklaamiblokeerijatega võitlemiseks.

See oli risk. Teate järel avaldasid mõned Leedu meediaanalüütikud kahtlust, kas 15min suudab enda ligikaudu 1,1 miljoni unikaalse kasutajaga tarbijaskonna säilitada. Ega nad lihtsalt mujale ei lähe?

Kuu aega hiljem tegi Balžekas nii nagu lubatud ja käivitas uue reklaamiblokeerijate vastase kaitsemehhanismi. Erinevalt paljudest teistest blokeerimisvastastest kampaaniatest, mis paluvad hüpikaknas panna enda lehe loanimekirja (nii et põhimõtteliselt saaks neile reklaame näidata) proovis 15min teist lähenemist: nad kasutasid ajakirjanikke, et otse lugejateni jõuda.

Juunikuu esimesel päeval avaldas 15min 12 videot, neist igaühes erinev töötaja: üheksa ajakirjanikku, kaks fotograafi ja üks animaator. Nad kõik pöördusid lugejate poole siira palvega: kandke meie portaal loanimekirja või tasuge 1 euro kuus, et ajakirjandust toetada.

Kõik videod on seotud artiklidega, mida lugejad otsivad. Näiteks 15mini majandusküljel oleva loo juures räägib majandusajakirjanik, miks lehte toetada ja nii edasi. Esilehel aga piiranguid ei ole, nii et kasutajad saavad pealkirju sirvida ja otsustada, kas tahavad edasi lugeda.

Eesmärk on lihtne: viia ajakirjanduse eest tasumise võitlus inimlikule tasandile, tuues esiplaanile meediatöötajad. Videod tootis loovagentuur ning nende mõte oli viia vaatajateni soojuse ja solidaarsuse tunne.

Tulemus? Siiani on 15mini 1,1 miljonist unikaalsest lugejast 500 otsustanud tellimustasu maksta. Neist enamik valis võimaluse teha tellimus terveks aastaks, mitte kuueks kuuks.

Hüppeliselt on kasvanud aga nende kasutajate arv, kes otsustasid kanda portaali loanimekirja. Enne videote avaldamist kuvas 15min reklaamiblokeerijaid kasutavatele lugejatele igapäevaselt ligikaudu 500 000 lehekülge sisu. Avaldamisest saadik on see näitaja aga järsult langenud ning jõudnud 130 000 leheküljele päevas. Täie kindlusega pole võimalik öelda, kas languse taga olid  ainult videod, ent ühtki teist selgitust ei paista, ütles 15min-i asejuht  Gabrielė Burbienė.

“Muidugi ei saa me seda väga täpselt öelda – nad võisid ka teiste uudisteportaalide kasuks otsustada,” rääkis ta. “Samas pole selle aja jooksul meie lugejaskond kahanenud ega ka teiste uudisteportaalide külastatavus kasvanud.”

Ligikaudu 20 protsenti Leedu 1,82 miljonist internetikasutajast on paigaldanud reklaamiblokeerija. Blokeerijate vastaseid lahendusi pakkuva firma Pagefair andmetel kasutab blokeerijaid mobiilis surfates ligikaudu 22 protsenti maailma nutitelefoniomanikest.

Ehkki 15min oli rahul, et reklaamide blokeerimine pärast videote avaldamist järsult langes, pole portaali sõda blokeerijatega veel lõppenud. Järgmine samm on selgeks saada, miks mõned kasutajad otsustasid lehe loanimekirja kanda ning miks osa neist lahkus.

Firma tahab ka teha koostööd teiste ettevõtetega, et uurida, kas mitme sisupakkuja ühisrinne veenaks lõppkokkuvõttes rohkem kasutajaid. Plaan on pöörduda ka otse valitsusasutuste ja ettevõtete poole, et teada saada, kas nad oleksid valmis enda blokeerijad välja lülitama.